
Słowa kluczowe to elementy, o które dbamy w największy sposób podczas pozycjonowania naszej strony internetowej. To właśnie dzięki nim nasza witryna znajduje się pod odpowiednimi hasłami w Google, i to właśnie dzięki nim możemy decydować na jakie zapytania będzie pojawiała się w wyszukiwarce. Wiele jednak osób nie do końca rozumie sens słów kluczowych, a także nie wie, czym tak właściwie są, dlaczego są aż takie ważne i jak działają w procesie pozycjonowania. W tym tekście odpowiadamy na te wszystkie pytania i przedstawiamy słowa kluczowe.
Spis treści
Słowa kluczowe w procesie pozycjonowania to konkretne frazy, które zamieszczamy na naszej stronie internetowej i pod które staramy pozycjonować się naszą stronę internetową. Zwroty te są dobierane indywidualnie w zależności od konkretnej sytuacji do naszej witryny i celu, jaki chcemy osiągnąć. Następnie są one podkreślone i faworyzowane na naszej stronie internetowej w taki sposób, aby Google wiedziało, iż są to najważniejsze słowa na naszej witrynie. Dzięki temu wyszukiwarka Google wie, o czym jest nasza strona internetowa i na jakie zapytania ma wyświetlać się użytkownikom wyszukiwarki.
Celem słów kluczowych podczas pozycjonowania jest informowanie Google o tematyce naszej witryny. Możemy określać je samodzielnie, a także zmieniać w trakcie pozycjonowania. Przeważnie określa się pulę słów kluczowych dla naszej strony internetowej przed rozpoczęciem pozycjonowania, a następnie akcentuje wszystkie słowa, które zostały wybrane. Ogólnie istnieje wiele rodzajów i typów słów kluczowych, a także sposobów, na jakie są podkreślone na naszej stronie internetowej. Witrynę możemy również pozycjonować pod kilka, lub nawet kilkadziesiąt słów kluczowych w zależności od typu pozycjonowania, który wdrażamy.
Mówiąc o słowach kluczowych w procesie pozycjonowania, musimy podzielić je na kilka różnych typów. Jest to związane z różnymi metodami pozycjonowania, gdzie wykorzystujemy inne słowa w inny sposób.
Główne słowa kluczowe to najważniejsze frazy dla danej strony internetowej w procesie pozycjonowanie. Najczęściej jest to kilka – kilkanaście najważniejszych słów, na które kładzie się największy nacisk. Często są to najpopularniejsze słowa kluczowe z danej kategorii tematycznej, w której działamy. Słowa te mają największy priorytet i są podkreślane na wszystkie możliwe sposoby.
Frazy poboczne to słowa kluczowe, które grają drugie skrzypce na naszej stronie internetowej i stanowią tło dla tych głównych – najważniejszych. Przeważnie są to średnio i mało popularne słowa kluczowe w danej kategorii tematycznej, które jednak pozwalają pozyskiwać pewną ilość ruchu organicznego. Na stronie wykorzystuje się często kilkadziesiąt — kilkaset takich słów, które nie są zbyt intensywnie podkreślane, ale które stanowią spójną tematyczną kanwę dla głównych słów kluczowych. Co ciekawe frazy poboczne, czyli te mniej popularne stanowią podstawę w pozycjonowaniu szerokim strony, gdzie promuje się ją pod kilkaset, lub nawet kilka tysięcy zwrotów bez używania fraz głównych.
Frazy lokalne to z kolei lokalne słowa kluczowe używane w procesie pozycjonowania lokalnego. Są to zwroty tematyczne rozszerzone o nazwę miejscowości lub same nazwy miejscowości. Używa się ich do podkreślenia lokalnego charakteru witryny, aby wyszukiwarka Google prezentowała ją w odpowiedzi na hasła tematyczne, ale jedynie w kontekście lokalnym.
Frazy brandowe są słowami kluczowymi zawierającymi nazwę konkretnej marki. Najczęściej są to pojedyncze nazwy firm, marek lub produktów, które określają konkretne brandy. Mogą one dotyczyć zarówno produktów obecnych na rynku, jak i nazwę naszej firmy. Fazy brandowe wykorzystuje się głównie przy pozycjonowaniu sklepów internetowych lub przy pozycjonowaniu szerokim, gdzie chcemy pozyskiwać klientów szukających konkretnych produktów lub marek.
Long taile to frazy “długie ogony”. Są to słowa kluczowe w formie kilku — kilkunastu pojedynczych słów, które razem tworzą logiczną całość. Mogą być to zdania, sformułowania mowy potocznej czy pytania. Najczęściej używa się ich przy pozycjonowaniu szerokim lub pod urządzenia mobilne czy wyszukiwanie głosowe, gdzie frazy takie występują najczęściej.
Słowa kluczowe w procesie pozycjonowania stron internetowych są bez wątpienia kluczowym elementem. Dzieje się tak dlatego, gdyż tylko i wyłącznie przez nie wyszukiwarka Google jest w stanie ocenić tematykę, a także sens strony i dowiedzieć się, jakie informacje prezentuje dana witryna. Są to kluczowe dane, które pozwalają kategoryzować daną stronę i wyświetlać ją w odpowiednim momencie w sieci. Dla wyszukiwarki Google są to jedyne informacje, które na to pozwalają, gdyż nawet mimo wielu zaawansowanych algorytmów wyszukiwarka nie potrafi w inny sposób pozyskać danych o tematyce witryny.
Choć nie znamy do końca algorytmów pozycjonujących i procesu indeksowania witryn, bez wątpienia możemy powiedzieć, że analiza i dobór słów kluczowych jest bardzo ważnym czynnikiem rankingowym, który decyduje w istotny sposób o tym, kiedy w wyszukiwarce Google będzie pojawiała się nasza strona. Dobór słów kluczowych jest nie tylko ważny ze względu na informowanie wyszukiwarki o tematyce naszej strony, ale i również pozwala świadomie decydować, pod jakimi hasłami będzie widoczna nasza witryna. Nie musimy zatem zdawać się na wyszukiwarkę Google i jej ocenę treści naszej strony, a możemy samodzielnie niejako na żądanie informować wyszukiwarkę, kiedy życzymy sobie, aby nasza witryna pojawiała się w Google. Pozwala to docierać do odpowiednich grup docelowych, a także pozyskiwać odpowiednich klientów.
Pozostając przy tematyce słów kluczowych, warto zwrócić uwagę jeszcze na kilka informacji. Przede wszystkim jest to informacja dotycząca publikowania fraz, pod jakimi chcemy być widoczni w wyszukiwarce Google. Przede wszystkim są to teksty SEO, a także teksty tematyczne i content, który publikujemy na naszej stronie internetowej. Słowa kluczowe możemy dodawać również w nazwach podstron, a także tytułach i opisach. Możemy umieszczać je w tekstach alternatywnych multimediów, a także kategoriach, czy w treści poszczególnych podstron.