Czas oraz koszty pozycjonowania to zdecydowanie dwa najważniejsze czynniki, które decydują o tym czy zdecydujemy się na promowanie naszej marki w internecie wyszukiwarce Google poprzez SEO. Bardzo często mając do wyboru wiele różnych taktyk i strategii zastanawiamy się, czy wybrać właśnie pozycjonowanie. Nasze wątpliwości budzi to jak długo będziemy musieli czekać na efekty, a także, ile będziemy musieli zapłacić za skuteczną promocję. Jest to szczególnie problematyczna kwestia, gdyż przy SEO nie możemy oprzeć się o konkretny cennik, czy skorzystać z zagwarantowanej oferty tak jak ma to miejsce np. przy artykułach sponsorowanych, gdzie wiemy z góry co i za ile otrzymamy. W tym tekście przedstawiamy zatem i dokładnie opisujemy jak to jest tylko możliwe czas oraz koszty pozycjonowania.
Spis treści
Przede wszystkim, chcąc rozmawiać o kosztach i czasie pozycjonowania stron internetowych powinniśmy podkreślić, iż jest to zdecydowanie indywidualna sprawa każdego serwisu internetowego. Choć możemy podawać nawet bardzo szczegółowe przykłady, statystyki, czy praktyczne obowiązujące normy w tej branży, w dalszym ciągu pozycjonowanie stron internetowych jest procesem długotrwałym, nieprzewidywalnym i złożonym z bardzo wielu elementów, które na siebie oddziałują. To wszystko sprawia, że nigdy nie możemy jednoznacznie określić, jaki będzie czas oraz koszt pozycjonowania naszej witryny. Agencje oferując taką współpracę, mogą jedynie określić, w jakich przedziałach czasowych i kosztowych może przebiegać nasze pozycjonowanie, gdyż mają doświadczenie, a także wiedzę na ten temat. Agencje które informują nas o konkretnej cenie i czasie wypozycjonowania witryny, nie są zbyt wiarygodne, gdyż nie można zagwarantować niczego w tak tajemniczej i nieprzewidywalnej dziedzinie digital marketingu jaką jest SEO.
Czas pozycjonowania strony internetowej w wyszukiwarce Google może wahać się od kilku tygodni nawet do ponad roku czasu. Są to bardzo skrajne wartości, ale spotykane w praktyce i dotyczą przeciwstawnych sytuacji.
Z najkrótszym czasem pozycjonowania będziemy mieli do czynienia w najmniej popularnych kategoriach tematycznych oraz pod najmniej popularnymi słowami kluczowymi. Pozycjonując witrynę lokalnie, w mało popularnych kategoriach tematycznych, czy w niszowych kategoriach, stosunkowo łatwo będzie można wypozycjonować naszą stronę internetową. Czas ten będzie wahał się zatem od kilku do kilkunastu tygodni, a witrynę będziemy mogli umieścić na wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google nawet już po dwóch — trzech miesiącach.
W średnio popularnych kategoriach tematycznych i pod średnio popularnymi frazami czas pozycjonowania waha się najczęściej pomiędzy 3 a 6 miesięcy. Jest to bardzo często spotykamy czas pozycjonowania, który dotyczy dużej ilości witryn internetowych. To średnia wartość, z którą będziemy stykali się o branży SEO najczęściej. Przy takich warunkach czas pozycjonowania może być nieco krótszy lub nieco dłuższy, ale chcą przeważnie wypozycjonować stronę internetową, będziemy musieli poświęcić właśnie tyle czasu.
Pozycjonowanie strony internetowej w najbardziej popularnych kategoriach i pod najpopularniejszymi słowami kluczowymi będzie z kolei wahało się od pół roku do roku. Czas ten może być nawet dłuższy, jeśli trudność pozycjonowania jest szczególnie wysoka. Może wpływać na to wiele elementów, ale chcą zaistnieć w wyszukiwarce Google w topowych kategoriach na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania pod najpopularniejszymi frazami, będziemy musieli przygotować się na ok. rok pozycjonowania strony.
Pierwsze efekty przy pozycjonowaniu stron internetowych, mogą pojawić się nawet w ciągu kilku pierwszych dni. Jest to pierwszy okres, kiedy wyszukiwarka Google zaktualizuje indeks naszej witryny lub z indeksuje ją po raz pierwszy. Czas ten możemy przyspieszyć nawet do kilku dni lub godzin, jeśli w Google Search Console użyjemy opcji indeksowania na żądanie. Ogólnie jednak mówimy o ok. kilkunastu dniach, które potrzebuje wyszukiwarka Google na sprawdzenie naszej strony internetowej, a następnie zaktualizowanie indeksu w wyszukiwarce. Wyszukiwarka Google ma do sprawdzenia gigantyczne wręcz ilości stron internetowych i nie indeksuje stron na bieżąco.
Pierwsze wymierne efekty pozycjonowania pojawiają się po kilku aktualizacjach, kiedy intensywnie wdrożymy wszystkie działania pozycjonujące. Jest to najczęściej czas kilku — kilkunastu tygodni jeśli prowadzimy już od jakiegoś czasu pozycjonowanie i zaczynamy działać zgodnie z naszym planem, a także przewidywaniami. Są to stabilne i miarodajne wyniki, które już coś mówią o tym procesie i na ich podstawie można wnioskować dalsze promowanie witryny w wyszukiwarce Google.
O pewnych i transparentnych wynikach pozycjonowania możemy mówić jednak dopiero wtedy, kiedy wykonamy większość prac przy naszej witrynie i będziemy pozycjonowali już ją regularnie. Wpływa to również na ocenę naszej witryny przez wyszukiwarkę Google i jej postrzeganie. W czasie ok. kilku miesięcy będziemy mogli również przeanalizować statystyki naszej strony internetowej, zinterpretować je, a także wdrożyć zmodyfikowane działania.
Istnieje wiele czynników, które w różnym stopniu wpływają na czas pozycjonowania. Choć nie znamy dokładnie ich priorytetów i wiedząc, że jest to niezwykle indywidualna kwestia, możemy jednak jasno wyróżnić te, które w największym stopniu decydują o tym ile czasu będzie trwało pozycjonowanie naszej strony internetowej.
Przede wszystkim jest to popularność danej kategorii tematycznej oraz słów kluczowych, pod jakimi pozycjonujemy nasz serwis. Im będzie ona wyższa tym dłuższy czas pozycjonowania. Z długim czasem promowania witryn mamy szczególnie do czynienia w kategoriach, które są niezwykle dochodowe tak jak finanse, biznes, marketing czy motoryzacja oraz zdrowie i uroda. Im z kolei mniej witryn w danej kategorii tematycznej, mamy mniejszą liczbę konkurentów, a pozycjonowanie przebiega szybciej. Z takim przypadkiem mamy z kolei do czynienia przy pozycjonowaniu lokalnym lub w innych mało popularnych branżach, gdzie nie przeznacza się bardzo dużych sum na pozycjonowanie stron.
Elementem, który wpływa na czas pozycjonowania naszej witryny jest jej stan. Im jest ona bardziej zaniedbana tym dłuższy czas pozycjonowania. Co ciekawe, na początku pozycjonowania lub gdy witryna jest szczególnie zaniedbana, możemy odnotować bardzo szybkie pierwsze efekty. Wynikają one z tego, że nawet podstawowe działania i podstawowa optymalizacja da nam dużo pod kątem pozycjonowania. Ogólnie jednak będziemy musieli pozycjonować ją dłużej, a swój cel osiągniemy dużo dłużej, aniżeli zaczynając pozycjonowanie witryny, która jest zadbana, skonfigurowana w odpowiedni sposób, czy posiada duże ilości contentu i działa od dłuższego czasu w sieci.
Kolejnymi rzeczami, które wpływają na czas pozycjonowanie naszej strony internetowej, są kompetencje agencji SEO, która się zajmuje tym procesem, a także budżet, jaki zdecydujemy się przeznaczyć na ten proces. Jeśli zatem znajdziemy agencję SEO która posiada doświadczenie, zatrudnia wielu specjalistów, a także posiada szerokie kompetencje w tym zakresie przyspieszymy czas pozycjonowania. Niebagatelne znaczenie ma również budżet, jaki posiadamy i jaki będziemy przekazywali na SEO. Dzięki niemu możemy nawet wielokrotnie przyspieszyć proces pozycjonowania, wykonując cały proces dużo szybciej.
Czas pozycjonowania zależy również od celu, który chcemy osiągnąć. Im będzie on bardziej ambitny, tym dłuższy czas będziemy przeważnie musieli poświęcić na to, aby do niego dotrzeć. Zupełnie inny czas pozycjonowania będzie obowiązywał, jeśli będziemy chcieli być lokalnie w pierwszych 20 wynikach wyszukiwania, pod średnio popularnymi słowami kluczowymi promując np. naszą restaurację, a zupełnie inny, jeśli będziemy chcieli być w top 3 w wielu popularnych słów kluczowych w popularnej branży, gdzie panuje niezwykle duża konkurencja.
Drugim elementem, który decyduje o tym czy zdecydujemy wykorzystywać się pozycjonowanie do promocji naszej marki w sieci są koszty SEO. Nie oszukujmy się, koszty promocji i jej rentowność w zdecydowanej większości przypadków decydują o tym czy wykorzystamy daną strategię reklamową. Jak zatem kształtują się one przy SEO?
Pozycjonowanie stron internetowych możemy wdrażać już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie do nawet kilku — kilkunastu tysięcy złotych. Nie musimy zatem posiadać konkretnego minimalnego budżetu, a możemy dostosować go do naszej sytuacji i możliwości. W cenie do kilkuset złotych miesięcznie będziemy mogli pozycjonować średni serwis internetowy, gdzie będziemy widzieli już zauważalne efekty. Warto jednak podkreślić, iż nie będą to bardzo dobre efekty, a pozycjonować serwis będziemy musieli naprawdę długo, aby osiągnąć główny cel. W takiej sytuacji, warto zastanowić się, czy nie lepiej jest przekazać posiadane małe środki na inne sposoby marketingu, które będą pozyskiwały dla nas klientów np. content marketing, który będziemy mogli wykorzystywać na naszej stronie internetowej i który będzie działał w dwojaki sposób — pozycjonująco i bezpośrednio pozyskujący klientów.
Średnie stawki jakie obecnie obowiązują na polskim rynku SEO które pozwolą działać już na dużą skalę, a także skutecznie pozycjonować różnego rodzaju serwisy to kwoty w przedziale od 1000 do 2000 zł. Takie sumy są również najczęściej wydawane przez firmy na pozycjonowanie stron internetowych, a wybierając odpowiednią dobrą agencję SEO i przy sprzyjających warunkach będziemy mogli skutecznie i szybko pozycjonować nasze strony internetowe.
Na rynku możemy również przejść na wyższy poziom budżetów, które przeważnie kończą się na ok. 5000 zł miesięcznie. W tej cenie będziemy mogli otrzymać pracę i działania pozycjonujące najwyższej jakości, a także pozycjonować serwis szybko i skutecznie. Będziemy mogli również przy pomocy takiego budżetu odnosić sukcesy w większości popularnych kategorii tematycznych. Powyżej sumy 5000 złotych miesięcznie mamy do czynienia już z bardzo niszowym rynkiem, gdzie w ten sposób pozycjonowane są największe ogólnopolskie czy globalne serwisy mające najwyższe aspiracje.
Mówiąc o kosztach pozycjonowania, warto również wspomnieć o pojedynczych usługach, które możemy wykupić na rynku. Należą do nich np. content marketing czy linkbuilding. Napisanie artykułu o długości 5000 znaków, czyli średniej długości to koszt ok. 200 złotych. Artykuł ten będzie już zoptymalizowany pod kątem SEO i będzie dawał dobre efekty pozycjonujące. W cenie od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, będziemy mogli pozyskać również link zwrotny do naszej witryny w formie artykułu sponsorowanego opublikowanego na popularnym portalu internetowym.
Warto wiedzieć: Niezależnie od konkretnych kosztów, jakie ponosimy w naszej sytuacji, pozycjonowanie stron internetowych jest jednym z najbardziej atrakcyjnych finansowo sposobów promocji marki w sieci. Przede wszystkim jest to niska suma pozyskania jednego klienta, a także fakt, że inwestujemy środki w naszą witrynę. Służą one nam zatem podwójnie — nie tylko do pozyskania konkretnego klienta z sieci, ale także i do budowania silnej maszyny, która będzie w przyszłości również promowała naszą witrynę w internecie — co znacząco zwiększa efektywność finansową pozycjonowania, która jest niezwykle atrakcyjna w porównaniu z innymi metodami digital marketingu.
Na koszty pozycjonowania stron internetowych również wpływa wiele elementów. Przede wszystkim jest to oferta konkretnej agencji SEO. Mogą one znacząco różnić się między sobą, gdyż mają różną renomę, w różny sposób, prowadzą swój biznes, a także mogą oferować różnorodne propozycje współpracy. Na cenę pozycjonowania wpływa również ewentualna promocja lub zniżki. Wpływ na koszty SEO ma także zakres usługi, jaki zamawiamy w danej agencji. Im będzie on większy, tym agencja będzie starała się bardziej pozyskać nas jako klientów i będzie oferowała bardziej atrakcyjne ceny współpracy. Z tego względu, warto zlecać jak największy zakres pracy w jednej agencji, gdyż uzyskujemy w ten sposób atrakcyjniejszą cenę.
Jeśli zainteresowało Cię pozycjonowanie stron internetowych i chcesz promować się w internecie właśnie w taki sposób skorzystaj z poniższego formularza kontaktowego. Przedstawimy Ci niezobowiązującą ofertę i umówimy się na bezpłatną konsultację.