
Reklamowanie się za darmo na Facebooku to jedna z lepszych alternatyw dla płatnego promowania się w sieci. Ten największy serwis społecznościowy daje również nieograniczone wręcz możliwości promocji, a korzystać z nich może każda osoba niezależnie od branży, w jakiej działa czy wielkości projektu jaki prowadzi. W tym tekście skupiamy się i przedstawiamy wszystkie warte uwagi sposoby reklamowania się na Facebooku, które można wykorzystać prowadząc biznes, profil czy budując markę prywatną — zarówno do budowania świadomości marki, zwiększenia zasięgu czy pozyskiwania klientów.
Spis treści
Pierwszym sposobem na darmowe reklamowanie się na Facebooku jest stworzenie ciekawego profilu. Choć nie jest to efektowny i wymyślny sposób, wbrew pozorom może dostarczyć nam bardzo dużą ilość klientów i odbiorców. Ciekawych profili na FB w porównaniu z tymi komercyjnymi czy wręcz spamującymi jest bardzo mało. Jeśli chcemy promować się na FB, znając się na danej branży czy kategorii warto wykorzystać naszą wiedzę i stworzyć ciekawy kanał. Powinien być on w pełni uzupełniony i regularnie aktualizowany przydatnymi tekstami np. w formie długich otagowanych postów. Warto też być aktywnym na grupach tematycznych oraz nawiązywać nowe znajomości. Profil z przydatną wiedzą będzie często i chętnie polecany, a po pewnym czasie zasięg będzie budował się praktycznie sam viralowo.
Drugim sposobem na darmowe reklamowanie się na Facebooku jest promowanie się na grupach tematycznych. Na FB jest ich całkiem sporo. Niektóre mogą mieć nawet po kilkaset tysięcy członków, co jest bardzo dużą grupą potencjalnych klientów do których możemy dotrzeć z naszą ofertą. Promocja na grupach rozpoczyna się od dołączenia do wszystkich grup w danej branży czy kategorii. Następnie musimy tworzyć i dodawać ciekawe posty. Mogą być to otwarte oferty matki, posty tematyczne czy inne posty zwracające uwagę na naszą markę. Należy jednak zawsze działać zgodnie z zasadami danej grupy, aby nie łamać regulaminu. Naszą obecność warto podkreślać na grupach co kilka dni, aby zbudować rozpoznawalność. Wiele osób z pewnością zauważy nasze posty i będzie chciała przyjrzeć się naszej marce. Plusem promocji na grupach na FB jest to, że możemy w ten sposób działać niezależnie od wielości marki, tematyki czy branży. Bezpośredni kontakt z użytkownikami również ułatwia zdobywanie klientów i zleceń oraz nawiązywanie kontaktów biznesowych.
Jednym z najlepiej oddających ducha tego portalu sposobem promocji jest marketing szeptany. Jest to dodawanie w sieci — w tym wypadku na Facebooku komentarzy oraz wpisów polecających naszą markę. Wpisy te mogą być stylizowane na wpisy zadowolonych klientów, osób znających naszą markę lub osobiste polecenie naszej marki. Wpisy takie zawierać powinny link do naszej strony www lub nazwę marki. Możemy dodawać je samodzielnie w odpowiedzi na pytania, które zadają inni użytkownicy. Aby znaleźć odpowiednie wątki, posty i tematy, warto przeszukać grupy tematyczne lub skorzystać z wyszukiwarki na Facebooku. Dodane posty polecające naszą markę powinny być jakościowe oraz niebanalne i nienagabujące. Naturalność jest tutaj kluczem do sukcesu, a więc powinny jak najbardziej przypominać wpisy dodawanie przez użytkowników Facebooka. Wpisy powinny być też unikalne, aby odbiorcy nie zorientowali się, iż jest to akcja promocyjna. Mogą być ustandaryzowane, ale jedynie gdy marketing szeptany ma formę oficjalnego zaproszenia i polecenia samego siebie.
Na Facebooku bardzo ciekawym sposobem darmowego promowania się jest również content marketing. Jest to publikowanie przydatnych i wartościowych treści w sieci — w tym przypadku na FB i właśnie tymi treściami przyciągnie osób do naszej marki. Facebook idealnie nadaje się do tego typu działalności, gdyż możemy na nim prosto dodawać i tworzyć treści, a treści mogą być łatwo odnajdywane. Jeśli nie mamy czasu aktywnie prowadzić naszego profilu, możemy zalać Facebooka w pozytywnym sensie naszymi postami. Jak powinien zatem wyglądać content dodawany na FB? Z pewnością musi być unikalny oraz bezbłędny. Oprócz wysokiej jakości treści musi być też ciekawy. Warto zatem wybierać tematy ponadczasowe i interesujące większe grono odbiorców. Dobrym pomysłem jest też tworzenie treści o charakterze poradnikowym, które będą dawały konkretne korzyści czytelnikom. Same treści powinny być długie i mieć formę artykułów, a nie krótkich postów. Warto je także formatować jeśli istnieje taka opcja. Posty tego typu będą wyglądały znacznie czytelniej i będą wyżej oceniane.
Plusem content marketingu na Facebooku jest to, iż raz dodane treści będą znajdowały się na FB przez bardzo długi czas. Dodając duże ilości postów, będziemy odnosili zatem profity z tym związane pasywnie przez długi okres — bez naszego udziału. Posty te skutecznie przyciągały odbiorców do naszego profilu i maki.
Ważną kwestią, o której warto pamiętać, publikując treści, jest również dodawanie zdjęć czy multimediów. Możemy skorzystać zatem z darmowych banków zdjęć, dodając ciekawe infografiki lub tworząc je samodzielnie. Możemy również tworzyć nieco inne formy contentowe np. e-booki, tutoriale czy case study i publikować je na FB. Do oryginalnych form zaliczamy np. webinaria, transmisje live czy zdjęcia 360 stopni. Wszystkie te formy contentu będą z pewnością generowały dużą ciekawość wśród użytkowników.
Najbardziej zaawansowaną formą promocji i pozyskiwania klientów na Facebooku jest social selling. Jest to sprzedaż społecznościowa, która polega na budowaniu relacji z potencjalnymi odbiorcami oraz poznawaniu się z nimi. Następnie strategia ta zakłada reklamowanie się w grupie odbiorców — znajomych, którzy mając do wyboru nas i nieznane marki wybiorą właśnie naszą znaną już markę i zlecą prace znajomemu. Nawiązywanie kontaktów jest długotrwałe i wymaga poświęcenia sporej ilości czasu. Warto jednak wykorzystywać ten sposób promocji, gdyż jest darmowy i może dostarczać nam dużej ilości odbiorców. Budowanie relacji na Facebooku z myślą o ich wykorzystaniu biznesowym w przyszłości powinno jednak odbywać się jako dodatkowy sposób promocji. Social selling w roli uzupełniającej taktyki spisze się idealnie, natomiast stawianie głównie na social selling na Facebooku będzie wymagało od nas długiego czasu oczekiwania na profity. Budując znajomości, możemy rozmawiać regularnie z nowymi kontaktami, publikować specjalne posty w ich obrębie lub korzystać w pierwszej kolejności z ich usługi co będzie dobrą inwestycję w rewanż w przyszłości.