Pozycjonowanie stron internetowych to jedna z najpopularniejszych i najczęściej wybieranych metod digital marketingu. Przeważnie zastanawiamy się, czy wybrać właśnie tę metodę reklamy w internecie, jeśli chcemy się zacząć promować w sieci. Rozmyślaniom takim towarzyszy nam wiele wątpliwości, gdyż nie do końca wiemy, czym tak właściwie jest pozycjonowanie, na czym polega, jakie ma mocne strony i jakie korzyści daje. W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o pozycjonowaniu stron internetowych, a także pomagamy podjąć decyzję, czy wybór pozycjonowania będzie dobrym pomysłem reklamowym.
Spis treści
Pozycjonowanie stron internetowych to jedna z najbardziej zaawansowanych i rozbudowanych strategii marketingu internetowego. Jest ona związana z promocją marki poprzez stronę internetową. Najprościej mówiąc, jest to optymalizacja i dostosowanie strony WWW do wyszukiwarki Google. Dostosowanie to sprawia, że witryna jest wysoko oceniana przez wyszukiwarkę i umieszczana na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi słowami kluczowymi lub w konkretnych kategoriach tematycznych.
Proces dostosowania strony do wyszukiwarki zwany pozycjonowaniem obejmuje optymalizacją nawet kilkuset elementów strony internetowej. Mówiąc o pozycjonowaniu, mówimy również o procesie długotrwałym, a także nieprzewidywalnym oraz złożonym. Teoretycznie jest to darmowy sposób reklamy, choć w praktyce zlecamy zlecić optymalizację strony profesjonalnej agencji SEO w zamian za opłatę.
Celem pozycjonowania strony internetowej jest przystosowanie witryny do wyszukiwarki Google i sprawienie, że będzie ona wartościowa, przydatna i jakościowa dla użytkowników. W efekcie wykonywanego pozycjonowania witryna jest eksponowana na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania Google oraz często odnajdywana i widoczna dla użytkowników, którzy szukają danych informacji w internecie. Efektem pozycjonowania będzie pozyskiwanie dużej ilości potencjalnych klientów, którzy będą przechodzili na naszą stronę internetową.
Pozycjonowanie stron internetowych składa się głównie z dwóch części – optymalizacji strony internetowej oraz działań wykonywanych w internecie. Optymalizacja strony to nieco większa część pozycjonowania, która jest podstawą wszystkich innych działań pozycjonerskich. Składa się ona z wielu elementów – dostosowania poszczególnych części witryny do wyszukiwarki Google. Możemy zaliczyć do nich analizę i dobór słów kluczowych, pod którymi chcemy być widoczni w internecie, przyspieszenie działania strony, dostosowanie mobilnej wersji witryny, stworzenie linkowania wewnętrznego, częste aktualizacje, dodawanie jakościowego contentu, optymalizacje pod kątem user experience czy uproszczenie kodu HTML, nadanie odpowiednich tytułów podstronom i stworzenie opisów podstron.
Z kolei do działań wykonywanych poza stroną internetową, które pozycjonują naszą witrynę, możemy zaliczyć pozyskiwanie linków zwrotnych z sieci (linkbuilding), zamieszczanie danych NAP witryny i marki w internecie czy pozyskiwanie ruchu organicznego poprzez marketing szeptany czy stworzenie lub optymalizacja już istniejącej wizytówki Google Moja Firma na Google Maps.
Ogólnie istnieje kilka różnych typów pozycjonowania. Najpopularniejszym jest pozycjonowanie standardowe, gdzie promujemy witrynę pod kilka — kilkanaście popularnych słów kluczowych w wybranej kategorii tematycznej. Możemy również pozycjonować witrynę szeroko pod kilkaset, a nawet kilka tysięcy mniej popularnych słów kluczowych, a także lokalnie. Każde pozycjonowanie nieco różni się od siebie i wykorzystywane jest w konkretnej sytuacji. Ogólnie jednak pozycjonowanie to konfiguracja i dostosowanie bardzo dużej ilości małych elementów, które sprawiają, że strona jest wartościowa w oczach Google i zamieszczona na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi frazami kluczowymi, co ma zapewnić jej dużą popularność i pozyskiwanie sporej ilości odbiorców.
Mówiąc o pozycjonowaniu stron internetowych, należy wspomnieć również o kosztach i czasie pozycjonowania, gdyż są to bardzo ważne czynniki reklamy internetowej. Ogólnie nie można podać konkretnego czasu pozycjonowania, gdyż wpływ na ten czynnik ma wiele elementów. Z pewnością będzie to budżet, jakim dysponujemy, kompetencje agencji która zajmuje się naszą witryną, stan naszej strony i cel, jaki chcemy osiągnąć, czy konkurencja z którą rywalizujemy, a także popularność danej kategorii tematycznej. Przeważnie jednak pozycjonowanie strony internetowej pod średnio popularnymi hasłami tematycznymi w średnio popularnych kategoriach tematycznych trwa od pół roku do roku. W kategoriach popularnych czas ten oscyluje bardziej w granicach roku, a pod mało popularnymi słowami kluczowymi stronę internetową możemy często wypromować już w ciągu kilku miesięcy.
Koszty pozycjonowania również są niezwykle elastyczne i zależą od takich czynników, jak aktualna oferta na rynku, popyt na usługi SEO, oferta agencji, wielkość zamówienia w agencji czy typ pozycjonowania i jego zakres. Pakiety najtańszych usług pozycjonujących spotkamy już od sumy ok. kilkuset złotych miesięcznie. Przeważnie, aby skutecznie pozycjonować stronę internetową, będziemy musieli wydać 1000 zł – 2000 zł miesięcznie.
Pozycjonowanie stron internetowych to bardzo korzystny sposób reklamy internetowej. Przede wszystkim jest to jakościowy sposób prezentacji naszej firmy w internecie. Nasza marka odnajdywania jest poprzez słowa kluczowe wpisywane hasła do wyszukiwarki Google, a więc nie ryzykujemy negatywnym odbiorem nachalnych banerów reklamowych i innych typów promocji.
Z wyszukiwarki Google możemy pozyskiwać również bardzo duże ilości nowych klientów oraz odbiorców. Z miejsca tego korzysta prawie każda osoba używająca internetu do wyszukiwania informacji. Może być zatem to bardzo skuteczny sposób reklamy pozwalający docierać do ogromnej liczby klientów z danej branży.
Kolejną zaletą pozycjonowania stron internetowych jest elastyczność tego sposobu reklamowego. Możemy wdrażać go na różną skalę oraz z różną intensywnością. Nie musimy od razu zobowiązywać się na długoterminowe umowy. Pozwala to dobrać sposób promocji w internecie do naszych możliwości, ograniczeń a także celu, który chcemy osiągnąć.
Przez pozycjonowanie możemy również osiągać różne cele reklamowe. Możemy zarówno pozyskiwać klientów i generować sprzedaż, ale także budować markę internetową, zwiększać zasięg firmy, czy targetować nasz przekaz reklamowy ze względu na ustalenie odpowiednich słów kluczowych, pod którymi będziemy pozycjonowali naszą witrynę.
Pozycjonowanie nie wymaga również od nas ryzykowania ani przeznaczenia dużych sum pieniędzy. Każdą kwotę, którą wydamy na pozycjonowanie, będziemy mogli zaliczyć, jako dobrą inwestycję w przyszłość. Oprócz konkretnego pozyskania klienta, raz wydana suma będzie budowała sprawny system marketingowy, który będzie służył nam przez wiele lat. Oznacza to, że wraz z upływem czasu koszt pozyskania klienta będzie malał, co czyni z pozycjonowania bardzo efektywny i ekonomiczny system reklamy.
Z pozycjonowania strony internetowej, warto korzystać przede wszystkim, jeśli chcemy reklamować się w internecie długofalowo. Będziemy mogli zatem skorzystać z atrakcyjnego kosztu pozyskania klienta, a także będziemy mieli czas na zbudowanie silnej pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
Pozycjonowanie strony internetowej to również bardzo dobry sposób na reklamę, jeśli z jakichś względów nasza grupa docelowa chętnie i często korzysta z wyszukiwarki Google w poszukiwaniu informacji.
Opcję tą warto wybierać również w sytuacji, kiedy budujemy silną markę w internecie. Obecność w wyszukiwarce Google jest podstawą wszystkich innych działań promocyjnych, ponieważ jest to praktycznie centrum internetu.
Z pozycjonowania lokalnego, warto korzystać również, jeśli prowadzimy biznes naziemny – stacjonarny np. zakład fryzjerski lub restaurację. Obecnie wiele osób poszukuje właśnie w internecie – w wyszukiwarce Google informacji o pobliskich zakładach, produktach czy usługach i firmach. Pozycjonowanie lokalne jest również stosunkowo proste we wdrożeniu i może zapewnić nam wielu klientów.
Jeśli zainteresowało Cię pozycjonowanie stron internetowych i chcesz promować się w internecie właśnie w taki sposób skorzystaj z poniższego formularza kontaktowego. Przedstawimy Ci niezobowiązującą ofertę i umówimy się na bezpłatną konsultację.