Google to bez wątpienia potentat na rynku internetowym, który dostarcza wielu usług i produktów. Bez wątpienia również wyszukiwarka Google jest jednym z największych i najpopularniejszym produktów tego typu. Chcąc zatem reklamować się w Google mamy do wyboru kilka ciekawych opcji. W tym tekście przedstawiamy najpopularniejsze typy reklam i sposoby reklamowania się, poprzez które możemy promować się w szeroko pojętej marce Google.
Spis treści
Pierwszym, najpopularniejszym i kultowym już wręcz sposobem reklamy w Google są płatne wyniki w wyszukiwarce. To właśnie dzięki nim Google zawdzięcza swój rozwój, a także gigantyczne zyski, które regularnie pomagają się jej rozwijać. Płatne wyniki wyszukiwania znamy dobrze wszyscy. Są to wyniki umieszczone nad listą 10 najpopularniejszych organicznych wyników wyszukiwania, a także pod nią. Mają one taką samą formę jak standardowe wyniki wyszukiwania z zaznaczeniem, iż jest to reklama. Adnotacja taka jest jednak mała i nie wpływa znacząco na ogólny wizerunek płatnego wyniku wyszukiwania.
Jaka jest zatem charakterystyka reklamowa tego sposobu promocji? Przede wszystkim płatne wyniki wyszukiwania w Google możemy samodzielnie umieszczać w wyszukiwarce pod konkretnymi słowami kluczowymi i decydować, w jakich momentach mają się pojawiać. Całą reklamę możemy skonfigurować i uruchomić, a także edytować i monitorować w systemie reklamowym Google Ads. Sam system jest darmowy, a chcąc reklamować się poprzez płatne wyniki wyszukiwania, będziemy płacili jedynie za skuteczne wyemitowanie reklamy. Wyniki rozliczane są w opcji za kliknięcie w link. Oznacza to, że jeśli określimy już na jakie hasła w wyszukiwarce Google mają pojawiać się nasze płatne wyniki wyszukiwania, zapłacimy dopiero wtedy, gdy użytkownik wyszukiwarki kliknie w naszym link i przejdzie na naszą stronę internetową. Ceny tego typu reklamy są różne, gdyż ustala się je dynamicznie w zależności od kilku czynników. Jest to popularność danych słów kluczowych, pod którymi chcemy wyemitować nasz płatny wynik wyszukiwania, aktualne trendy, czy popyt na reklamę.
Płatne wyniki wyszukiwania przede wszystkim umożliwiają natychmiastową reklamę w wyszukiwarce Google. Możemy uruchomić ją nawet w ciągu kilkudziesięciu minut, a płatne wyniki, mogą pojawić się w wyszukiwarce nawet tego samego dnia. Sam proces uruchamiania takich wyników wyszukiwania również nie jest niezwykle skomplikowany i jest prostszy od innych sposobów reklamy, gdzie musimy dodatkowo oprócz konfiguracji kampanii reklamowej zadbać o materiały promocyjne czy skomplikowane banery reklamowe np. interaktywne. Nie musimy również pozycjonować długotrwale naszej strony internetowej, aby znalazła się na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce Google – na zauważalnych miejscach. Możemy zatem wręcz od ręki pojawić się w wyszukiwarce Google i zacząć pozyskiwać jakościowy ruch organiczny na naszą stronę internetową. Ogólnie opcja targetowania reklamy, a także dokładnego ustalenia słów kluczowych, pod którymi będziemy widoczni w Google sprawiają, że kampania reklamowa może być bardzo efektywna i pozyskiwać dla nas jakościowych klientów.
Google Display Network to z kolei najbardziej rozbudowany system reklamy, który oferuje Google. Jest to sieć partnerów Google, którzy posiadają własną stronę internetową i chcą na niej zarabiać. Dodają je do programu AdSense, następnie Google emituje na nich reklamy i dzieli się zyskami. Sieć Google Display Network zawiera zatem miliony stron internetowych, które udostępniają swoją powierzchnię reklamową. Odbiorcy, wchodząc na różne strony internetowe (które uczestniczą w programie Google Display Network) widzą na nich banery reklamowe Google, w których wyświetlają się reklamy.
Reklamowanie się w sieci Google Display Network to również możliwość stworzenia kampanii reklamowej w systemie Google Ads. Oprócz standardowej konfiguracji, gdzie możemy wybierać targetowanie odbiorców, harmonogram, kwestie budżetowe możemy również wybierać wiele opcji banerów graficznych. Do dyspozycji otrzymujemy różnego rodzaju – zarówno tekstowe, graficzne jak i wideo. W GDN możemy również emitować karuzele produktowe, które są specjalnymi planszami przedstawiającymi produkty z naszego sklepu internetowego, a także wdrażać remarketing statyczny i dynamiczny.
Rozwiązanie to jest przede wszystkim bardzo dobre ze względu na bardzo duże urozmaicenie form reklamy. Dzięki temu możemy, prowadząc jedną kampanię reklamową w jej ramach emitować różne przekazy skierowane do różnych grup odbiorców. Nie musimy zatem korzystać z kilku systemów reklamowych i typów promocji, aby wyemitować reklamy tekstowe dla nowych użytkowników, czy reklamy graficzne dla użytkowników powracających na naszą witrynę. Google Display Network jest również bardzo dużą siecią reklamową, dzięki której możemy docierać do milionów użytkowników na całym świecie. Będzie to zatem bardzo pomocna opcja reklamowa, jeśli reklamujemy się w niszowej lub małej grupie odbiorców i zaczyna brakować nam osób, do których możemy skierować reklamę np. na YouTube lub na Facebooku. Google Display Network może zatem dawać nam dostęp do bardzo szerokiego grona odbiorców – nawet tych niszowych, a także pomagać rozszerzać nam zasięg naszej reklamy.
Co warto podkreślić, a o co obawia się wielu reklamodawców, strony które są dodawane do systemu Google Display Network, są sprawdzane i weryfikowane, a więc nie mogą zawierać treści kontrowersyjnych oraz muszą spełniać odpowiednie standardy jakościowe. Na każdej stronie internetowej uruchomione są personalizowane banery reklamowe, dzięki czemu na stronie o motoryzacji nie będą wyświetlały się jedynie reklamy samochodów, a te treści, które dotyczą konkretnych użytkowników jacy wchodzą na stronę o samochodach. Nie musimy zatem martwić się odpowiednie dostarczenie reklamy, a powinniśmy jedynie odpowiednio określić grupę docelową naszych odbiorców, gdzie wyszukiwarka Google znajdzie ich na stronach partnerów Google.
Reklama na YouTube to jeden z bardziej zaawansowanych sposobów promocji w Google. Mówiąc o takim sposobie reklamy, przeważnie mamy na myśli płatne wyniki wyszukiwania lub reklamę w Google Display Network. Google Ads umożliwia jednak stworzenie dedykowanej reklamy i reklamowanie się tylko na serwisie YouTube. Może to być bardzo dobra opcja dla osób chcących reklamować się głównie poprzez materiały wideo lub rozszerzyć zasięg swojej reklamy.
Chcąc zareklamować się na YouTube mamy do dyspozycji różne formy reklamy. Mogą być to zarówno banery graficzne, tekstowe i wideo w różnych częściach serwisu np. w prawej kolumnie albo reklamy wideo wyświetlane na filmikach. Mają one różne formy, mogą mieć różną długość, a także być wyświetlane przed filmikiem, w jego trakcie, a także po jego zakończeniu. Opcjonalnie reklamy wideo, mogą być pomijane lub oglądane przez konkretną ilość czasu do końca emisji. Do dyspozycji otrzymujemy również banery graficzne czy tekstowe, które są wyświetlane w trakcie odtwarzania filmu. To wszystko daje bardzo wiele możliwości reklamy na YouTube.
Kampanię reklamową na YT uruchamia się w programie Google Ads, wybierając odpowiednie lokalizacje. Również w tym momencie możemy dokładnie targetować naszych odbiorców, a także określać inne parametry związane z kosztami czy harmonogramem emisji.
Porada: Na YouTube znajduje się wielu odbiorców, którzy korzystają głównie z tego serwisu. Mogą oni spełnić nasze wymagania odnośnie do targetowania i nieczęsto odwiedzać inne miejsca takie jak wyszukiwarka czy zewnętrzne strony WWW. Dzięki temu emitując reklamy na YouTube, możemy znacząco zwiększyć zasięg naszej reklamy i dotrzeć do nowej unikalnej grupy odbiorców z konkretnymi cechami targetowania, których zaczyna brakować nam przy innych sposobach reklamy w Google i ogólnie.
Jedną z najmniej znanych kampanii reklamowych i sposobów reklamy w Google jest kampania reklamowa Google Shopping. Jest to kampania produktowa, która nakierowana jest na reklamę produktów ze sklepu internetowego. Jest ona dopasowana i dostosowana w taki sposób, aby najlepiej przedstawiać produkty, a także maksymalnie wpływać na zwiększenie konwersji. Powinniśmy zatem ją wybierać, zwłaszcza jeśli chcemy reklamować nasze produkty i usługi z zamiarem sprzedażowym.
Kampania Google Shopping opiera się o dwa systemy – Google Ads oraz Google Merchant Center. W pierwszym systemie reklamowym – głównym, konfigurujemy samą reklamę, a także ustawiamy jej parametry i wytyczne. W Google Merchant Center konfigurujemy listę produktów, które chcemy sprzedawać, czyli podajemy ich nazwę, link do sklepu internetowego danego produktu, czy opis i zdjęcie. Jest to dość skromny moduł, który służy jedynie zdefiniowaniu produktów, które będziemy chcieli promować w sieci. To właśnie z tego miejsca Google będzie pobierało informacje o naszych produktach, które będzie promowało w sieci.
Po skonfigurowaniu i uruchomieniu reklamy, plansze produktowe będą pojawiały się zarówno w wyszukiwarce Google, na YouTube czy w sieci Google Display Network. Są to plansze interaktywne, na których będą widniały konkretne nasze produkty wraz z ceną i nazwą. W porównaniu do zwykłych banerów graficznych reklamowych użytkownicy będą mogli wybierać poszczególne produkty i jednym kliknięciem przechodzić na ich stronę internetową w naszym sklepie. Produkty, które będziemy promowali poprzez taki typ kampanii, pojawią się również w zakładce Google Zakupy, która coraz częściej jest wybierana przez użytkowników poszukujących konkretnych produktów lub rozwiązań.
Z kampanii Google Shopping, warto korzystać przede wszystkim, jeśli prowadzimy sklep internetowy i chcemy promować nasze produkty. Jest to kampania reklamowa zoptymalizowana i dostosowana głównie pod sprzedaż internetową, dzięki czemu jest skuteczniejsza i efektywniejsza, niż inne typy reklamy. Może to być również ciekawa alternatywa dla tych typów reklamy, które nie spełniają naszych oczekiwań, a także metoda rozszerzająca spektrum naszej działalności reklamowej w sieci.